112 is het landelijke alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance bij spoedeisende situaties. Het nummer is gratis en kan met elke telefoon gebeld worden. Bel 112 alléén als elke seconde telt!
Heb je 112 gebeld, dan vraagt de 112-centralist eerst waar je je bevindt en of je politie, brandweer of een ambulance nodig hebt. Heb je een ambulance nodig, dan word je doorverbonden met de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).
We vragen waar je bent. We vragen je telefoonnummer (voor als de verbinding verbroken wordt). We luisteren naar je verhaal. En we stellen slimme vragen. Zo komen we er achter wat er aan de hand is, en hoe erg het is. We beoordelen zo snel mogelijk of er een ambulance jouw richting op wordt gestuurd. Ook geven we je instructies wat je het beste kan doen, totdat de ambulance arriveert. We kunnen ook tot de conclusie komen dat andere medische hulp dan een ambulance op dat moment beter is; volg in elk geval de aanwijzingen van de centralist op.
Bekijk de video om precies te weten wat er gebeurt als je 112 belt.
De ambulanceverpleegkundige beoordeelt de situatie en bepaalt wat er moet gebeuren. Hij of zij voert een snel en zorgvuldig onderzoek uit. Dat kan een volledig lichamelijk onderzoek zijn, of een plaatselijk onderzoek, afhankelijk van de klachten van de patiënt. De verpleegkundige kan ter plaatse het bewustzijn, de ademhaling en hartfunctie beoordelen en direct behandelen.
Als vervoer naar een ziekenhuis noodzakelijk is, zal de verpleegkundige de conditie van de patiënt, indien nodig met medicijnen, zoveel mogelijk verbeteren. Daarna kan de patiënt veilig vervoerd worden. De hele behandeling door ambulancemedewerkers gebeurt volgens een landelijk vastgesteld protocol.
Het is ook mogelijk dat medische verzorging niet direct nodig is. In dat geval zal de verpleegkundige de patiënt adviseren over de alternatieven. Hij kan ook de huisarts op de hoogte stellen en de zorg aan hem overdragen.
De bestemming van de ambulance wordt bepaald in overleg met de huisarts. Is de huisarts niet aanwezig, dan bepaalt de ambulanceverpleegkundige naar welk ziekenhuis de patiënt gebracht wordt. Eventueel kan hij daarvoor de verpleegkundig centralist van de Meldkamer Ambulancezorg raadplegen.
Maak bewust de afweging:
In principe is 112 dag en nacht en in heel Nederland bereikbaar. Bij hoge uitzondering kan het zo zijn dat 112 tijdelijk niet bereikbaar is. In dat geval kan je het volgende doen:
Witte Kruis Hoofdkantoor
Hertog Aalbrechtweg 8
1823 DL Alkmaar
T: 088 625 4060
info@wittekruis.nl
Strengweg 4
1969 MG Heemskerk
T: 088 625 4060
info@wittekruis.nl
Eperweg 98
8084 HK ’t Harde
T: 088 9909 847
secretariaatNOG@wittekruis.nl
Mangaanstraat 86
2544 DW Den Haag
T: 088 9909 822
haaglanden@wittekruis.nl
Hudsonweg 2
4462 HJ Goes
T: 088 625 6070
info@wittekruis.nl